EN EVENTUELL DIAGNOS PÅ GÅNG

Nu flyger tankarna runt i hela huvudet, vet varken ut eller in, Har ju varit på möte i dag i uppsala hade som tur är sällskap av Tessan med. Skönt att inte vara själv där. Tycker att mötet gick bra men mycket jobbigt som man var tvungen att ta upp, Min läkare sa att det inte låter som en vanlig depression som jag fått utan något mer eftersom jag har haft de så pass länge från när jag var barn. Började ju med mobbingen, men kan ju ha börjat tidigare med men det var då jag började komma i håg saker. Vet ju orsakerna till mobbingen det var ju för att jag är för spinkig, sen hade jag en annan dialekt än vad alla andra hade, kom ju från Gävle. Men är inte född där.
Var många tankar som kom upp i dag kände tårarna trycka  ville komma fram men det gick inte. Berättade många saker om familjen och släken.

Min läkare kommer att skicka en remiss till ett ställe där man kan få riktigt bra hjälp och hon tror även att jag lider av en bipolär sjukdom. Har faktiskt inte läst så mycket om den. Så jag tänkte lägga ut lite fakta här om de.
Fick även recept på min natt medecin och Citalopram.

Mitt hjärta slår så fort och ångesten vill bara krypa ut ur bröstet på mig.



BIPOLÄR SJUKDOM

Manodepressiv sjukdom, som även kallas bipolär sjukdom, innebär att man drabbas av återkommande maniska och depressiva sjukdomsperioder. De flesta som har sjukdomen kan fungera normalt mellan sjukdomsperioderna. Kontinuitet i behandling och medicinering, och att lära sig om sjukdomen brukar minska risken att bli sjuk igen.

Manodepressiv sjukdom kännetecknas i de maniska perioderna av extrem eller ovanlig upprymdhet, de depressiva perioderna i stället av nedstämdhet. Båda tillstånden kan uppkomma oberoende av yttre orsaker, men både depressiva och maniska perioder kan utlösas av yttre stress.

Sjukdomen drabbar närmare en person av åttio. Den är lika vanlig hos män som hos kvinnor. Sjukdomen börjar ofta i 15-25-årsåldern. Det är lika vanligt att insjukna i en depressiv period som i en manisk. De flesta som har sjukdomen kan fungera normalt mellan de maniska och de depressiva perioderna.

Det är flera faktorer som samverkar vid uppkomsten av manodepressiv sjukdom. Den viktigaste är en ärftlig biologisk sårbarhet.

SYMTOMEN

En manisk period pågår ofta i minst en vecka. Stämningsläget är förhöjt och personen är ofta mycket upprymd, samtidigt som personen ibland kan vara irriterad. Övriga symtom kan till exempel vara ett minskat behov av sömn, ökad aktivitet och förhöjd självkänsla som leder till konsekvenser för ekonomi och relationer.

Depression är motsatsen till mani. Stämningsläget är sänkt. Personen är nedstämd och orolig. Självkänslan är låg. Initiativförmågan och företagsamheten är nedsatt.

BEHANDLING

Behandling under maniska perioder sker oftast på sjukhus.

Att lära sig så mycket som möjligt om sin sjukdom, uppföljning på en öppenvårdsmottagning med kontinuitet i behandling och medicinering, samt tillgång till patient- och anhörigutbildning innebär ofta en minskad risk att bli sjuk igen.


LÄKEMEDEL

Behandling av manodepressiv sjukdom brukar ske med så kallade stämningsstabiliserande läkemedel. Behandlingen är långsiktig och förebyggande. Litium har använts under många år och är den behandling som har den bäst dokumenterade effekten vid manodepressiv sjukdom. Utöver litium har under senare år vissa antiepileptiska läkemedel och atypiska antipsykotiska läkemedel visat stämningsstabiliserande effekt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback